ТВОРЕНИЯ

05.09.2010

Сушени домати на слънце и във фурна

Filed under: зимнина,рецепти — Таня @ 21:16
Tags:

  Обичам домти! Не, поправка – много, много много обичам домати! Цяло лято ги хапвам и не мога да им се наситя. Най-вече на салата , на сандвича или просто домат срязан на две с малко сиренце, който е измислил това е гениален! Та в сезона на тези червени,  вкусни и витаминозни бомбички искам да се възползвам максимално от тях. И тъй като моята майка отглежда зеленчуци, а и на нас дава (много и благодаря) си имаме няколко изпитани рецепти за съхранение – сок, белени и нарзани домати с добавка на чушки, а аз от няколко години си правя сос с малко чесън и босилек, подходящ е много за паста. Но от миналата година реших да пробвам да суша домати на слънце, то пък взе че се получи много добре. Моята баба казва, че по нейно време това е бил единственият начин за съхранение на всякакви плодове и зеленчуци – само чрез сушене. Та за целта ви трябва много силно слънце, каквото през август имахме  в изобилие, доматки, които са от по-дребните и продълговати, няколко тави и сол. Нарязвате доматите на половинки, поръсвате ги щедро със сол и ги оставяте слънцето да си свърши работата! Уточнявам, че това сушене е подходящо за горещите летни дни. Когато доматите се свият и пуснат водичка се преместват в друга тава. Вечер, ако е влажно времето се преместват вътре. Трябва да се получат твърди, сухи люспички, при допир да не лепнат. Това става за около седмица. Съхраняват се в платнена торбичка на сухо мъсто. Издържат цяла година. Наистина. Бях забравила част от миналогодишните и им нямаше нищо! Преди употреба се заливат с гореща вода и се оставят за няколко минути. Аз ги използвам в тази  рецепта за паста, но могат да се правят всякакви инпровизации.

  Но тъй като времето вече не позволява,  има и един друг вариант за приготовлението им. След като ги нарежите и посолите ги пъхнете в слабо загрята фурна, в никакъв случай гореща, за няколко часа колкото да се отнеме влагата от тях, след като пуснат вода ги преместете в друга тава и сушете на въздух още извесно време. Искам да кажа, че миналата година суших домати септемри и октомври с варианта във фурната и се получиха.

  Тази година пробвах и нещо по-различно. Още през зимата видях рецептата на Безкраен пикник  и много ми хареса. Моят вариант е с малки промени, но идета си остана същата. Нарязаните домати поръсих със сол, малко захар, сушен босилек и нарязян чесън. Сложих ги на слаба фурната за няколко часа. След като се изсушиха ги наредих в буркани, между редовете поръсих с листенца пресен босилек и нарязан чесън. Залях със зехтин да ръба на буркана. И тъй като четири буркана домати са доста, ги вакумирахме за 5 минти в гореща вода. Обърнахме с капачките надолу докато изтинат.

  Ами това е няма нищо сложно.

  По същият начин може да сушите и червени чушки като им отстраните семето и дръжката и завържите на конец. Провесвате ги някъде без да се допират докато изсъхнат. Накисват се в гореща вода преди употреба. Чудесни са за пълнене през зимата. Е, това е само идея.

И не забравяйте да се радвате на последните слънчеви лъчи. Лично на мен не ми се иска още лятото да свършва. Може би е така, защото вече е краят и на моята отпуска… Хайде пак на работа, но няма как … , но и това си има хубавите страни.

11 коментара »

  1. Голямо сушене падна.Доста ще трябва да ги откисваме после.Доброто е поне това, че няма да се развалят във времето.

    Коментар от lilia — 05.09.2010 @ 21:51 | Отговор

  2. Таня, колко идеи даваш за доматите. Аз миналата година ги правих като от рецептата на Безкраен пикник, но в моята рецепта не пишеше нищо за стерилизиране. Крактосрочните резултати бяха ароматни бомбички, а дългосрочните – лоши. Развалиха се. слава богу, че не направих много буркани. Записвам си за сушенето на въздух. Тази година пропуснах, но ако не ги направя по смесения метод с фурната ще имам предвид за догодина. Поздрави и приятни последни летни дни!

    Коментар от littlethingslife — 09.09.2010 @ 20:30 | Отговор

    • Идеята за стерилизирането е на майка ми тъй като направихме по-голямо количество и нямаше как да ги съхраняваме по друг начин. Жалко, че лятото си заминава иначе бих направила още! Поздрави и се извинявам, че се забавих с отговора:)

      Коментар от Таня — 10.09.2010 @ 19:48 | Отговор

      • Таня, използвах изминалите топли дни и изсуших 1 кг домати, които ми попаднаха (те обикновено в началото на септември започват да ми попадат, че така е с продукцията от село:) и се получи много добре за сега. Ще ти споделя като стигна до консумацията им. Благодаря ти за информацията и хубави дни!

        Коментар от littlethingslife — 21.09.2010 @ 8:25

      • Радвам се, сподели за резултата!

        Коментар от Таня — 21.09.2010 @ 19:37

  3. Страхотни идеи наистина! Сушила съм чушки и потвърждавам, че са много вкусни.🙂
    Домати не съм сушила, защото отглеждаме друг сорт (т.е. свекър ми отглежда, а ние помагаме🙂 ). Мисля си, че една от „тайните“ на сушените зеленчуци е да не са купени от пазара, а да са домашно отгледани.
    Циганското лято е любимият ми сезон.🙂 Следващата седмица ти тръгваш на работа, а аз ще „изляза“ в отпуска😉 Да, има си и хубавите страни краят на лятото.😀😉

    Коментар от astilar — 09.09.2010 @ 22:01 | Отговор

    • Ралица, как ме зарадва да знаеш! До сега съм сушила само домашни домати и чушки, това е хубаво наистина, добре, че е майка ми да ги отглежда.
      Краят на лятото винаги ми навява тъга, не само заради работата, но хубавото е че ще дойде другото лято! От четири дни съм на работа и едвам свиквам, но и това ще отмине (надявам се)!Трудно се адаптирам след отпуска. Приятни почивни дни на тебе! А иначе циганското е красиво и също ми е любимо:)

      Коментар от Таня — 10.09.2010 @ 19:58 | Отговор

  4. Тези дни и аз изсуших моите доматки. Малко закъснях, защото държа да са от градината и пропуснах топлите августовски дни. Започнах ги на слънце и ги довърших във фурната на 1 степен. Преди 2 години правих за първи път по една рецепта на Иван Звездев. Пекох ги във фурната и сложих розмарин и босилек, сол (захар не помня дали слагах). После ги поставих в бурканчета, добавих малко чесън и ги залях със зехтин. След това съхранявах в хладилника без стерилизация. Още имам от тях и са чудесни за консумация. Тази година мисля да ги залея само със зехтин без допълнителни подправки.

    Коментар от teodora007 — 24.09.2010 @ 13:18 | Отговор

  5. Здравейте!И на мен доматите са ми любими,мога да ги ям като първо,второ и вместо десерт!Сушени домати видях да използват в кулинарни предавания по телевизията,реших,че ще ми харесат,приложени в ястията,вместо стерилизирани.Това лято си отгледах доста домати и реших да си изсуша.Не знаех,че се посоляват и просто ги нарязах и поставих върху мрежа(като тази, против комари)изпъната на дървена рамка.Директно на силното слънце, на проветриво място.Много добре се получи!Сложила съм ги в книжен плик.Имам още пресни домати и е рано да пробвам сушените,но им е наближило!Мисля да сложа в едно бурканче с подправки и зехтин,вярвам,че ще ми харесат!
    Някога на село правеха доматен сос,смлените домати се посоляват на вкус,може да се нареже магданоз или целина,по желание и салицил,но незнам колко.После се слагат в стъклени бутилки(пълнят се до началото на гърлото на бутилката),отгоре се сипва олио,което ги предпазва от допир с въздуха и се слага корковата тапа(може и направена от вестник тапа)Аз направих нещо подобно,но сложих аспирин.Знам,че в буркан 800 мл се слагат 2 аспирина,така прецених броя на аспирините според количеството на смлените ми домати+1,за всеки случай!.Много са вкусни,стават за готвене и за директна консумация!На вкус са солено-кисели,като от туршия.
    Поздрави на всички!

    Коментар от Илка Енчева — 28.09.2010 @ 11:41 | Отговор

    • Благодаря ви за интересната информация и това, което сте написали! Ще ми бъде полезно, убедена съм! Поздрави!

      Коментар от Таня — 28.09.2010 @ 20:20 | Отговор

  6. Чудесни идеи за доматките! Сега пробвам по смесения метод да изсуша чушки, първо във фурната и после на слънце, дано стане! Опасността при сушенето на чушките била ако сa месести като моите, да мухлясат, вместо да изсъхнат, затова мисля първо да им отнема влагата в печката🙂

    Коментар от Karaivanova — 09.09.2011 @ 14:43 | Отговор


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

